Bibliotheekverhuizing

Het verhuizen van een volledige bibliotheek is niet zo simpel als het in eerste instantie lijkt. Er zijn een groot aantal obstakels te overwinnen en standaard verhuisbedrijven zijn hier misschien niet zo ervaren mee. Daarom is het vaak beter om voor je bibliotheekverhuizing een specialistische verhuizer aan te nemen die hier verstand van heeft. Naast een soepele verhuizing, kun je dan vaak ook gebruik maken van een aantal handige extra diensten die speciaal zijn ontworpen voor bibliotheekeigenaren. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt omtrent het verhuizen van een bibliotheek.

 

Waarom een specialist gebruiken?

Voor een specialistische bibliotheekverhuizing betaal je vaak meer dan wanneer je hier een standaard verhuisbedrijf voor inschakelt. Toch zal je merken dat dit het geld vaak meer dan waard is, en wel om de volgende redenen.

  • Structureel: als er één soort verhuizing baat heeft bij structuur, dan is het een bibliotheekverhuizing. Elk boek heeft zijn eigen plek op de plank en deze moet op de nieuwe locatie ook weer goed worden teruggezet. Daarom weten gespecialiseerde bibliotheekverhuizers als geen ander hoe ze jouw collectie zo gestructureerd mogelijk kunnen inpakken zodat deze op de nieuwe locatie alleen nog maar hoeft worden uitgepakt.
  • Snel: een ander belangrijk kenmerk voor een bibliotheekverhuizing is dat het snel moet gebeuren. De bibliotheek zal tijdelijk moeten worden gesloten, wat een onderbreking van de dienstverlening betekent. Eventueel zal een gespecialiseerde bibliotheekverhuizer je aanbieden om de verhuizing op zondag of in de avonduren te doen. Dit kost uiteraard wel meer geld.
  • Correct: als laatste moet een bibliotheekverhuizing natuurlijk ook met respect voor boeken worden gedaan. Dat betekent dat de juiste hulpmiddelen nodig zijn, dat de boeken op de juiste manier worden ingepakt, dat de kratten niet te zwaar worden ingeladen en dat deze gemakkelijk trappen op en af kunnen worden vervoerd zonder schade aan te richten.

 

Extra mogelijkheden

Naast de bovenstaande kenmerken van een goede bibliotheekverhuizer, zal deze je ook extra diensten kunnen aanbieden die je bij andere verhuisbedrijven niet altijd krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een toegewijde verhuismanager die verantwoordelijk is voor jouw verhuizing en die je op elk moment van de dag kunt bellen met vragen, opmerkingen, ideeën of klachten. Een andere optie waar je vaak voor kunt kiezen is het demonteren en monteren van je stellages. Als laatste zal een goede bibliotheekverhuizer een draaiboek voor je samenstellen waarin ze alle stadia van de verhuizing nauwkeurig toelichten. Dit geeft je de mogelijkheid om je personeel, klanten en leidinggevenden precies te kunnen vertellen wanneer wat zal plaatsvinden en wat er van hen wordt verwacht.

 

Hoe vind je de beste verhuisspecialist?

Natuurlijk zijn er verschillende bedrijven die je uitstekende diensten kunnen aanbieden voor het verhuizen van je bibliotheek. Het is zaak dat je uit deze mogelijke kandidaten de beste verhuizer uitkiest voor jouw wensen. Hier vind je een gemakkelijk stappenplan dat je hiervoor kunt gebruiken.

  1. Verzamel informatie: de eerste stap die je neemt is het verzamelen van informatie over de verhuizers die jouw werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dit doe je door uit te zoeken welke bedrijven er in jouw omgeving actief zijn en deze te beoordelen. Dit kun je vrij gemakkelijk doen via de websites. Hieruit kies je vervolgens een 6-tal mogelijke kandidaten.
  2. Verzamel offertes: de volgende stap die je zet is het verzamelen van offertes bij deze 6 verhuisbedrijven. Dit betekent dat ze eerst bij je langskomen voor een kennismakingsgesprek, je collectie zullen bekijken en met jou je wensen zullen bespreken. Aan de hand daarvan wordt je met een offerte en een uiteindelijke prijsopgaaf gepresenteerd.
  3. Vergelijk offertes: vervolgens bepaal je voor jezelf aan welke criteria je wilt dat jouw verhuisbedrijf voldoet. Dit kan te maken hebben met kwaliteit, klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid, veiligheid, prijs en eventueel de aanwezigheid van certificeringen of keurmerken. Hiervoor kun je zoeken naar een vermelding van de Erkende Verhuizers vakbond of het DEKRA-KEMA keurmerk. Controleer goed of deze offertes compleet zijn, anders kun je later voor verrassingen komen te staan als je met de eindrekening wordt gepresenteerd.
  4. De beste kandidaat: de beste kandidaat is uiteindelijk het verhuisbedrijf dat het pakket aanbiedt dat voldoet aan jouw wensen en dat daarvoor de beste prijs geeft. De prijs is dus eigenlijk het laatste waar je naar kijkt, tenzij je met een erg strak budget te maken hebt.
  5. De verhuizing: door bovenstaande stappen op te volgen heb je als het goed is de beste kandidaat kunnen aanwijzen. Deze offerte accepteer je en je kunt overgaan op het inplannen van de verhuizing. Op deze manier weet je zeker dat je alle opties hebt overwogen en dat je daaruit de beste keuze hebt gemaakt.

 

Vergelijk offertes

Moet jij een bibliotheekverhuizing inplannen? Zet dan hier de eerste stap en begin met het inzamelen van offertes via onze website. Onze vergelijkingstool kan je informatie sturen die speciaal voor jou op maat gemaakt is en afgestemd is op jouw specifieke wensen. Deze voeg je toe aan je eigen onderzoek, zodat je het juiste verhuisbedrijf kunt vinden voor jouw bibliotheekverhuizing.

Verhuizen? Vergelijk verhuizers!

Je verhuizing uitbesteden hoeft niet duur te zijn! Ontdek het nu zelf ook door vrijblijvend tot 6 offertes van lokale verhuizers te ontvangen en maak een weloverwogen keuze!