Verhuistips: [op de verhuisdag]

verhuizing

Verhuistips: [op de verhuisdag]

Er komt veel meer bij verhuizen kijken dan mensen denken. Omwille van deze reden wordt het aangeraden om altijd tijdig te beginnen met het treffen van de nodige voorbereidingen. Hoe goed die voorbereidingen ook mogen zijn, je loopt altijd het risico dat het op de verhuisdag zelf alsnog fout gaat. Om er voor te zorgen dat dit risico zo beperkt mogelijk wordt gehouden hebben we alvast voor jou enkele zeer interessante tips op een rijtje gezet!

Tijdig beginnen is en blijft de boodschap!

Zoals reeds aangegeven is het bijzonder belangrijk om tijdig met de verhuizing of in ieder geval met de voorbereidingen te beginnen. Ook op de verhuisdag zelf geldt deze tip als één van de belangrijkste waar je dan ook maar beter rekening mee kan houden. Beginnen met het verhuizen van een volwaardige woning om 10h00 in de ochtend is bijvoorbeeld reeds veel te laat. Soms proberen mensen het zelfs in een namiddag geklaard te krijgen. Het spreekt voor zich dat ook dit niet bepaald interessant te noemen is, in tegendeel. Tijdig en in alle vroegte beginnen zorgt er voor dat je misschien wel in slechts één dag de volledige verhuizing kan voltrekken. Begin je niet tijdig, dan bestaat het risico dat de verhuizing over meerdere dagen moet worden uitgespreid waardoor je meer kosten zal moeten betalen.

Werk georganiseerd

Een zeer belangrijke tip die er voor kan zorgen dat er op zo efficiënt en snel mogelijke wijze kan worden verhuisd gaat schuil in de organisatie. Probeer op voorhand alle kleine inboedel in stevige verhuisdozen te stoppen en vergeet niet om ze te labelen. Bij voorkeur werk je ook niet lukraak door elkaar, maar wel kamer per kamer. Op deze manier kan je ten allen tijde het overzicht behouden en zorg je er bovendien ook nog eens voor dat je nieuwe woning er niet meteen slordig en vuil bij komt te liggen.

Maak gebruik van een duidelijke planning

Een aantal dagen voor de daadwerkelijke verhuisdag doe je er goed aan om een duidelijke planning inclusief taakverdeling op te stellen. Hou tijdens het opstellen van beide documenten niet alleen rekening met de mensen die je komen helpen, maar ook met wat je zelf gaat doen. Zo wordt voorkomen dat mensen in elkaars weg lopen waardoor de verhuisdag langer duurt dan echt noodzakelijk is. Let op, het kan altijd gebeuren dat er op de dag van verhuizing mensen afbellen. Anticipeer hier snel op en maak een nieuwe planning waarbij het werk van de persoon die heeft afgebeeld wordt verdeeld onder de wel aanwezige werkkrachten.

Begin met de grote stukken inboedel

Veel mensen kiezen er voor om op de verhuisdag te beginnen met de kleine inboedel. De verhuiswagen wordt als eerste volgestopt met de kleine verhuisdozen omdat het zo lijkt alsof de verhuizing snel vorderingen maakt. In de praktijk is het evenwel niet interessant om eerst de kleine inboedel weg te brengen en wel om verschillende redenen:

  • Wanneer blijkt dat niet alles binnen dezelfde dag kan gebeuren hoef je wanneer je eerst de grote inboedel verhuist de volgende dag geen rekening meer te houden met de huurprijs van een verhuiswagen. Wanneer je eerst alle kleine inboedel wegbrengt en er nog grote kasten of andere meubels dienen te worden verhuisd is dat wel het geval.
  • Nadat de grote stukken inboedel zijn verhuisd kan er reeds worden begonnen met deze in elkaar te zetten. Zo kan je in alle comfort in je eigen bed slapen in je nieuwe woning. Ook het opbergen van de nodige spullen kan zo al snel worden aangevat!

Rekening houden met huisdieren en kinderen

Het is bijzonder belangrijk om op de dag van verhuizing rekening te houden met eventuele huisdieren en / of kinderen. Niet alleen voor jou, maar ook voor hun is verhuizen een bijzonder stressvolle gebeurtenis. Regel eventueel op voorhand een oppas of zorg er in ieder geval voor dat er zich geen gevaarlijke situaties voor kunnen doen. Je hondje, kat of ander huisdier in een aparte kamer stoppen (voorzien van het nodige eten en drinken evenals een beetje speelgoed en het mandje) zorgt er voor dat ze bijvoorbeeld niet zomaar weg kunnen lopen tijdens de verhuizing.

Kosten op de verhuisdag beperken

Veel mensen die verhuizen hebben er voor gekozen om hun nieuwe woning niet meer te huren, maar wel aan te kopen. Dit is natuurlijk met het oog op de toekomst bijzonder interessant, maar er is ook een keerzijde aan de medaille verbonden. Wellicht heb je hierdoor namelijk geen groot budget meer beschikbaar om de verhuizing geregeld te krijgen. Het beperken van de kosten op de dag van verhuizing is dan ook voor veel mensen noodzakelijk. Wij hebben alvast enkele interessante tips voor jou verzameld die er voor kunnen zorgen dat het kostenplaatje van jouw verhuizing kan worden verlaagd, namelijk:

  • Doe zoveel mogelijk een beroep op vrienden en familie.
  • Koop het inpakmateriaal aan in grote hoeveelheden waardoor je niet meerdere malen kleine en dure dozen moet bestellen.
  • Heeft één van je vrienden of misschien wel één van de collega’s op het werk een grote bestelwagen? Dan is een verhuiswagen huren niet altijd noodzakelijk!
  • Beperk het aantal keren heen en weer rijden door de (verhuis)wagen zo vol mogelijk te stoppen. Let echter wel op dat hierdoor geen schade ontstaat.

Buiten bovenstaande tips hebben we ook nog even enkele kosten voor jou verzameld:

Type verhuisdag Diensten Gemiddelde kostprijs
Goedkoop Uitsluitend 1 verhuizer Tussen 450 & 650 euro
Gemiddeld 2 verhuizers Tussen 850 & 1.050 euro
Duur 4 verhuizers Tussen 1.450 & 1.750 euro

De kostprijs zoals aangegeven in bovenstaande tabel is steeds voor een volledige dag bestaande uit acht werkuren. Zoals je kan zien is het door het beperken van het aantal verhuizers zeker en vast mogelijk om het kostenplaatje op de verhuisdag te drukken.

Verhuislift noodzakelijk of niet?

Tot slot nog een laatste belangrijk punt waar je eigenlijk voor aanvang van de verhuisdag reeds rekening mee dient te houden, maar die we toch nog graag even vermelden. Het is namelijk altijd belangrijk om voor jezelf uit te maken of je een verhuislift dient te huren of niet en indien ja voor hoelang. Het huren van een verhuislift kost immers uiteraard geld en hoe langer je ze nodig hebt, des te meer je zal betalen. De meubelen op de bovenste verdieping klaarzetten is dan ook steeds belangrijk. In het meest ideale geval kan je de meubelen evenwel uit elkaar halen waardoor een verhuislift helemaal niet noodzakelijk is. Ook zo kan je toch een aardige extra euro besparen op de verhuisdag!

Lees ook wat je kunt doen als je je huis wilt verbouwen:

4 Comments

  • Joost

    Geweldig artikel !

    Wat vaak vergeten wordt, maar altijd heel handig blijkt te zijn is om een tas of doos bij je te hebben met belangrijke documenten en andere items die je dichtbij wilt houden, denk hierbij aan papieren die met de huisvesting, financiën of gezondheid en de verhuizing zelf te maken hebben. Daarnaast eventueel toiletspullen, medicatie en andere waardevolle spullen. Geef deze tas dan ook niet af aan de verhuizers, zo heb je altijd belangrijke dingen bij de hand!

  • Vincent

    Bedankt voor de handige tips. Ik ben op dit moment al bezig met grote meubels die in de weg staan te verplaatsen zodat de daadwerkelijke verhuizing sneller gaat. Ook heb al een pension besproken voor mijn kat. Ik loop deze lijst nog even na voor de grote dag.

  • Marie

    Georganiseerd te werk gaan en plannen is het belangrijkste tijdens een verhuizing, heb ik zelf gemerkt. Je kan al veel inpakken voor de tijd, dit bespaart weer stress. Zelf heb ik een verhuisbedrijf ingeschakeld om al mijn meubels in een keer te verhuizen. Dit bracht mij ook tot rust.

  • Vincent Rondwijk

    Georganiseerd werken is een must! Tijdens mijn verhuizing heb ik mijn vrienden die hielpen duidelijke taken gegeven. Ze wisten precies wat ze moesten doen en in een korte tijd hadden we samen het hele huis leeggehaald. Goed organiseren dus!

  • Plaats een bericht

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *