Notaris regelen als je gaat verhuizen

Bij verhuizingen naar al bestaande woningen is het nodig dat je een notaris regelt. Betreft de woning die je koopt een nieuwbouwwoning, dan is er meestal al een projectnotaris aangewezen. In de meeste andere gevallen moet je deze dus zelf opzoeken en dit is de verantwoordelijkheid van de koper. Een notaris is er om samen met jou en de verkopende partij officiële afspraken te maken en deze vast te leggen. Dit moet bij de notaris gebeuren, omdat dit de persoon is die bevoegd is om dit soort documenten en akten op te maken. Maar welke rol speelt een notaris precies in het gehele verkoopproces en hoe kun je een goede notaris vinden?

 

Wat doet een notaris?

Wanneer je een notaris gebruikt tijdens het kopen van een woning, dan doe je dit om de overdracht officieel te maken. Allereerst zal je met de verkopende partij nog een laatste ronde doen door de woning om te zien of deze in orde is en of alles volgens afspraak is opgeleverd. Ben je hier tevreden over, dan ga je naar de notaris. Hier regel je het passeren van de woning en tenzij de notaris gevolmachtigd is, moeten beide partijen hierbij aanwezig zijn. Bij de notaris teken je vervolgens de leveringsakte en de hypotheekakte.

  • De leveringsakte: een leveringsakte wordt ook wel een transportakte genoemd en dit is het document waarmee de woning officieel van eigenaar verandert. De akte wordt voorgelezen door de notaris waarna alle partijen deze tekenen. Vanaf dat moment ben jij officieel eigenaar van de nieuwe woning.
  • De hypotheekakte: als je van plan bent de woning te financieren door middel van een hypotheek, dan teken je deze ook bij de notaris. Daarmee ga je een financiële verplichting aan met je hypotheekverstrekker. Zo gauw je deze akte hebt ondertekend kan de notaris de koopsom van de woning verstrekken aan de verkoper.
  • De sleutels: na het tekenen van deze officiële papieren krijg je de sleutel van je nieuwe woning in handen en kun je jezelf officieel een woningeigenaar noemen.

 

Hoeveel kost een notaris?

De kosten van de notaris kunnen natuurlijk verschillen. Zo zijn notarissen in de randstad vaak duurder dan notarissen in de rest van het land. Gemiddeld kun je rekenen een prijs van €500 per akte te moeten betalen, wat betekent dat je voor de gehele procedure dus zo’n €1000 kwijt bent. Als je een nieuwbouwwoning koopt, dan betaal je uiteraard alleen voor de hypotheekakte (als deze er is) en komt de leveringsakte te vervallen. Er is vaak ook sprake van andere kosten die de prijs zullen verhogen. In onderstaande tabel kun je aflezen waar je financieel rekening mee moet houden als je een notaris gebruikt voor de overdracht van je woning, inclusief btw.

 

Uitgave notaris Prijs per eenheid
Tekenen leveringsakte €500
Tekenen hypotheekakte €500
Overdrachtsbelasting 2% van de koopsom
Overschot gemeentelijke lasten Wat er over is van het bedrag dat de vorige eigenaar heeft voorgeschoten voor het hele jaar
Advieskosten hypotheekadviseur €1000 – €2000 indien van toepassing
Kosten aankoopmakelaar 1,5% van de koopsom + opstartkosten indien van toepassing

 

Hoe vind je een goede notaris?

Het is lastig een notaris te zoeken op prijs, omdat deze prijzen vaak niet online bekend worden gemaakt. De beste manier om een goede notaris te vinden is dus door een aantal offertes op te vragen bij notarissen verspreid over een grotere regio. Je bent namelijk niet verplicht een notaris te kiezen uit je eigen woonplaats en de tarieven kunnen per provincie nogal verschillen. Als je zo’n 6 offertes opvraagt kun je vervolgens kijken of de volgende uitgaven bij de prijs zijn inbegrepen:

  • De btw van 21 procent over de notariskosten.
  • Onderzoeks- en identificatiekosten.
  • Dossier- en administratiekosten.
  • Inschrijving van de hypotheek.
  • Inschrijving bij het kadaster.

 

Worden deze punten niet allemaal genoemd, dan kan het zijn dat de offerte niet compleet is en dat je dus later voor extra uitgaven komt te staan. Ook als je je in een situatie verkeert die iets afwijkt van de standaard, dan zal een notaris al snel extra kosten in rekening brengen.

 

De juiste notaris kiezen

Als jouw situatie simpel en recht door zee is, dan kun je je notaris prima kiezen op basis van prijs. Deze zal waarschijnlijk wat sneller willen handelen, maar dat is dan ook niet erg omdat je weinig advies nodig hebt. Wanneer jouw situatie echter afwijkt, bijvoorbeeld als je een appartement koopt of je hebt een eigen bedrijf, dan is het niet slecht om wat meer te investeren in de notaris zodat deze de tijd kan nemen om al je vragen te kunnen beantwoorden. De beste manier om dan een notaris te kiezen is door gebruik te maken van een gratis kennismakingsgesprek. Dan kun je meteen bepalen welke andere zaken je tegelijkertijd kunt regelen zoals het tekenen van een samenlevingsovereenkomst, het opmaken van een testament of het aanpassen van je huwelijkse voorwaarden.

 

Vergelijk offertes

Wil jij graag precies weten hoeveel je zou moeten betalen voor een notaris in jouw situatie? Gebruik dan hier onze vergelijkingstool en je kunt snel en gemakkelijk alle financiële informatie ontvangen die je nodig hebt.

Verhuizen? Vergelijk verhuizers!

Je verhuizing uitbesteden hoeft niet duur te zijn! Ontdek het nu zelf ook door vrijblijvend tot 6 offertes van lokale verhuizers te ontvangen en maak een weloverwogen keuze!