Informatie en advies over verhuizen sinds 2006
Gratis offertes vergelijken?

Volume inboedel berekenen m3Als je gaat verhuizen kom je er altijd achter dat je meer spullen in huis hebt dan je altijd dacht. Wanneer je een verhuisbedrijf gaat inhuren wordt er altijd gevraagd naar het volume van je inboedel. Dat volume van je inboedel hangt af van een aantal factoren. Ook zit er uiteraard een bepaald prijskaartje aan het volume van je inboedel. We keken voor jou naar zaken die het volume van je inboedel bepalen en naar mogelijkheden om hierop te besparen.

*Tip:
→ Verhuisbedrijf nodig? Vergelijk & bespaar tot 30%! Ontvang vrijblijvend offertes van verhuisbedrijven.

 

Hoe groot is jouw gezin

De grootte van je huishouden is heel bepalend voor het volume van je inboedel.

  • Het eenpersoons huishouden. Wanneer je voor het eerst op jezelf gaat wonen of wanneer je alleenstaand bent zal je doorgaans een volume inboedel van 15 tot 20 kubieke meters hebben. Er wordt dan uitgegaan van een klein bankstel, een eenpersoonsbed en weinig persoonlijke bezittingen in de vorm van meubelstukken. De hoeveelheid kleding die je meeneemt is heel wisselend.
  • Het stel wat nog geen kinderen heeft. Zijn er nog geen kinderen in het huishouden maar zijn jullie wel samen, dan zal je gemiddeld een volume inboedel van 25 tot 30 kubieke meters hebben. Jullie hebben een redelijk groot bankstel, een tweepersoonsbed en de persoonlijke bezittingen van jullie samen in de vorm van meubelstukken en overige zaken. Een dubbele garderobe mee verhuizen neemt uiteraard ook nogal wat ruimte in beslag.
  • Het stel met één of twee kinderen. Heb je kinderen, dan sta je versteld van de hoeveelheid spullen die er mee komen met een verhuizing. Je komt al snel op een inboedel volume van 40 tot 45 kubieke meters. Wanneer jij in deze situatie zit is het goed om de volgende tips goed te lezen om het verhuizen zo goedkoop mogelijk te houden.

Demonteren scheelt ruimte

Meubels staan natuurlijk gemonteerd in je oude huis en het liefste wil je ze ook gemonteerd laten tijdens de verhuizing. Qua volume is dat helaas niet de meest praktische oplossing. Een meubelstuk zoals een tafel kan je het beste demonteren door de poten er onderuit te halen en deze apart mee te nemen. Ga je kindermeubilair zoals een box en een ledikantje verhuizen, dan is het ook aan te raden om dit meubilair te demonteren. Zo heb je gelijk een stuk minder volume tijdens de verhuizing en kan de ruimte in de verhuiswagen zo efficiënt mogelijk worden gebruikt.

 

De voor- en nadelen van demonteren op een rij.

Demonteren heeft meerdere voordelen dan alleen het besparen van ruimte in de verhuiswagen. Het zorgt er ook voor dat je meubelstukken minder snel zullen beschadigen. Bij een tafel bijvoorbeeld die met de poten er nog aan in de verhuiswagen staat kunnen er poten afbreken doordat andere meubels er te strak tegenaan worden geschoven of doordat er iets op valt. Bovendien is gedemonteerd meubilair gemakkelijker te vervoeren naar de juiste plek in het nieuwe huis. Nadelen zijn er uiteraard ook. Je zal namelijk meer werk moeten doen voordat alle meubelen in het nieuwe huis ook echt weer staan. Je kan er iemand voor inhuren van het verhuisbedrijf die de meubels weer monteert in het nieuwe huis.

 

Sorteren scheelt volume

Ga je verhuizen, dan is het goed om ruim vooraf te beginnen met het sorteren van al je spullen. Veel dozen die je meeneemt naar het nieuwe huis worden eenmaal ter plekke vaak niet meer uitgepakt maar zo op de zolder neergezet. Verstandiger was het geweest om eerst alle spullen goed uit te zoeken. Maak een stapel met spullen die je mee wil nemen naar het nieuwe huis en die je ook echt gaat gebruiken op het nieuwe adres. Maak daarnaast een stapel spullen die je niet mee wil nemen maar die ook niet meer te hergebruiken zijn. Deze spullen breng je in één of een aantal keren met een aanhangwagen naar de gemeentewerf toe. Waarom zou je immers betalen voor zaken die niet meer functioneren? Het laatste wat je doet is kijken welke spullen je niet meer mee wil nemen naar je nieuwe adres maar die nog wel te hergebruiken zijn. Deze spullen verkoop je. Je kan dat het beste doen via internet. Spreek duidelijk af wanneer de verkochte spullen worden opgehaald met de koper zodat je het kan inplannen met je verhuizing. Wanneer jij het volume van je inboedel hebt teruggedrongen ben je een stuk goedkoper uit met de verhuizing.

 

Gebruik een tool van de verhuizer

Veel verhuizers die hun diensten online aanbieden maken gebruik van een online tool om het volume van jouw inboedel te berekenen. Je vult er – van het bed tot het tafellampje – op in wat je allemaal meeneemt en de tool bepaalt op dat moment wat de afmeting van jouw inboedel is. Op die manier weet je tot in de puntjes waar je aan toe bent bij jouw verhuizing.

 

Betaal niet teveel bij je verhuizing

Wanneer je het volume van je inboedel weet is het goed om te kijken wie de verhuizing gaat uitvoeren. Je kan in dat geval het beste offertes vergelijken van verhuizers. Dat doe je heel gemakkelijk met deze functieknop. Je vraagt van meerdere verhuizers een offerte op voor jouw volume inboedel waarna je de meest geschikte verhuizer kan uitkiezen. Zo betaal je nooit teveel.

 

 

Gratis offertes vergelijken?

Wij scoren een 9!

Laatste nieuws

6 meest gemaakte fouten met verhuisdozen

juli 27, 2021

ij een verhuizing krijg je altijd wel te maken met verhuisdozen. Doorgaans

Verhuisbedrijf Derksen B.V.

Flinke prijsverschillen verhuizers

maart 13, 2018

Verhuizen is een kostbare zaak, dat weet iedereen. Wanneer jij gebruik wil

Verhuisbedrijf De Gruijter en Co

Doordeweeks of in het weekend verhuizen?

maart 12, 2018

Verhuizen kun je doen op elke dag van de week. Vaak krijg

studentenverhuisservice

Studentenverhuisservice

juli 14, 2023

Studenten verhuizen vaak, of het nu naar een nieuwe stad of naar

Verhuizen tijdens de zwangerschap

juli 14, 2023

Verhuizen is een stressvolle tijd. Er moet van alles geregeld worden. Op

Laat nooit meer een verhuisdoos sneuvelen met deze tips

juli 14, 2023

Vroeg of laat ga je een keer verhuizen. Sommige mensen doen het